Styl życia, Zdrowie

Zdrowie #2 Zacznij oddychać świadomiej – krótki poradnik

Wyobrażasz sobie, że masz bezpłatne uspokajające, wspierające narzędzie. Narzędzie, które nieraz może Ci pomóc. Nie musisz instalować „apki” w telefonie, wykupować pakietu, płacić subskrypcji. Wystarczy…. wziąć oddech. Tak. Wystarczy odetchnąć pełną piersią – tylko tyle, ale przekonasz się, że aż tyle.

Oddech, o nim dziś chcę powiedzieć trochę więcej, ma dobroczynne działanie na organizm. Przypominasz sobie pewnie uczucie, kiedy byłaś gdzieś wśród natury, nad morzem bądź w lesie i wpuściłaś przez nozdrza trochę więcej powietrza niż zwykle. Miłe chwile, prawda? W artykule Zwierciadła Głębokie oddychanie – powrót do źródeł, dowiadujemy się jednak, że zdolność naturalnego głębokiego oddychania tracimy około 4 roku życia. Jako dorośli musimy nauczyć się tego od nowa.

Ale…

….przecież każdy z nas oddycha i to jest normalne. Oddychamy, bo bez oddechu nie moglibyśmy funkcjonować, żyć. Więc po co?

W większości niestety oddech ten nie jest świadomy. Oddychamy samoistnie. Dopiero świadomy oddech jednak daje większy komfort życia, poprawia funkcjonowanie naszego organizmu, fizycznie ale i psychicznie. We wspomnianym wyżej artykule mówi o tym nauczyciel jogi, bo to joga między innymi przypomina nam jak wrócić do świadomego oddechu i pokazuje jak to robić (o jodze wspomnę więcej w oddzielnym wpisie na ten temat). Jednak nie musisz zacząć uprawiać jogi, by zacząć oddychać pełną piersią.

Jak oddychać świadomie?

Jak w każdym przypadku, najprostszym rozwiązaniem jest działanie. Wystarczy zacząć i wytrwale trenować. Poniżej znajdziesz kilka kroków, które wykonywane, najlepiej codziennie, sprawią, że za kilkanaście dni odczujesz znaczną różnicę.

  • usiądź w wygodnej pozycji, na przykład w siadzie skrzyżnym,
  • rozluźnij ramiona, wyprostuj się,
  • zamknij oczy, dłonie możesz położyć swobodnie na kolanach,
  • weź głęboki wdech napełniając brzuch powietrzem,
  • wypuść powoli powietrze,
  • powtórz oddech w ten sposób mniej więcej 10 razy, za każdym razem obserwując swoje ciało.


Jakie efekty daje świadomy oddech?

1/ Pomaga przy atakach paniki

Pomijając wspominany wcześniej komfort życia czy poprawę funkcjonowania organizmu, głęboki oddech to przede wszystkim naturalny sposób na uspokojenie się. Na własnej skórze się o tym przekonałam nieraz, kiedy to spotykały mnie ataki paniki. W momencie gdy cały Twój organizm mówi Ci i daje Ci wszystkie sygnały ku temu, że jesteś w niebezpieczeństwie (którego tak naprawdę nie ma), nic, prócz środków farmakologicznych, nie jest w stanie Cię uspokoić tak jak głęboki, świadomy oddech. Uratował mnie on w niejednej beznadziejnej sytuacji, kiedy to czułam się jakbym umierała. Nie przesadzam. Tak się czuje człowiek, który jest w chwili paniki na poziomie, której już sam nie jest w stanie sobie wytłumaczyć. Świadomy oddech pomaga w atakach paniki. Daje ukojenie, odgania stres, niweluje duszności.

2/ Wzmacnia przeponę

Świadomość jej posiadania oraz prawidłowe jej użycie prowadzi to łatwiejszego oddychania, więc ćwiczenie oddychania przeponą ją wzmacnia, przez co potem łatwiej Ci będzie oddychać. Sytuacja wygląda więc tak, że wzmocnienie przepony jest kluczowe przy fakcie prawidłowego oddychania. Przeponę ćwiczy się mocno na przykład jeśli uczy się śpiewać. Można powiedzieć, że bez tego ani rusz przy wokalu. Należałam kiedyś do zespołu wokalnego, więc pamietam wszystkie tego typu ćwiczenia, których nie za bardzo lubiłam. Jednak teraz jestem za nie wdzięczna.

3/ Dotlenia organizm

Po 2-3 tygodniach świadomego oddychania zauważysz, że możesz nabrać więcej powietrza do płuc a co za tym idzie będziesz mogła dostarczać więcej tlenu do swojego organizmu. Patrząc na to pod kątem mózgu, to zużywa on 80% wdychanego z powietrzem tlenu. Więc jeśli dostarczasz więcej powietrza, tym więcej tlenu trafia do Twojego mózgu, co za tym idzie, mózg ma lepsze warunki do prawidłowego funkcjonowania na co dzień.

4/ Opóźnia procesy starzenia

W momencie zaczęcia przygody ze świadomym oddechem nabierasz lepszej postawy, co za tym idzie mięśnie w okolicach kręgosłupa i żeber rozciągają się. Wspomniana już pojemność płuc jest większa przez co dotlenia się każda komórka Twojego organizmu. Tego skutkiem proces starzenia się opóźnia a organizm się lepiej regeneruje.

5/ Daje możliwość „sterowania” nastrojem

O działaniu oddechu na umysł już trochę wspomniałam przy okazji ataków paniki. Oddechem jesteś w stanie je minimalizować a to dlatego, że układ oddechowy jest mocno połączony z układem nerwowym. Łatwo to zauważyć na sobie, gdy na przykład momentalnie się czymś zdenerwujesz bądź fizycznie się zmęczysz. Obserwujesz wtedy nieregularny, płytki oddech, w przypadku stresu, a szybszy w przypadku wysiłku fizycznego. Więc jeśli potrafisz oddychać świadomie, to jesteś w stanie kontrolować emocje, uspokoić się, wyciszyć.

Efektów działania głębokiego oddechu na pewno jest jeszcze mnóstwo. Wymieniłam te, które mniej lub bardziej sama doświadczyłam.


Podsumowując nauka głębokiego, świadomego oddechu nie jest trudna a dająca tak wiele. Zacząć może dosłownie każdy od zaraz, totalnie „za darmo” i efekt raczej zawsze będzie zadowalający. Nie ma tu wygranych i przegranych. Jeśli mogę coś dodać od siebie jeszcze, to w moim przypadku kontrola nad oddechem zaczęła się w momencie poszukiwania sposobów na złagodzenie skutków ataków paniki. Wtedy dopiero dostrzegłam, że zwykłym niezwykłym oddechem mogę się uspokoić do momentu, w którym dałam radę funkcjonować. Dalsza przyjaźń z oddechem łączy się z jogą, którą zaczęłam dosyć niedawno praktykować. Bardzo polecam. Zamierzam jeszcze zagłębić się w temat medytacji, podczas której oddech gra również bardzo dużą rolę.

Jak to wygląda u Ciebie? Oddychasz świadomie? Czy w ogóle się nad tym nigdy nie zastanawiałaś? Podziel się swoją historią.

Ściskam Cię mocno,

Weronika


źródła, z których korzystałam (warto zajrzeć):

https://www.hellozdrowie.pl/artykul-jak-oddychac-proste-cwiczenie-czyni-cuda

https://zwierciadlo.pl/zdrowie/zdolnosc-glebokiego-oddychania

https://nazdrowie.pl/artykul/informacje/wez-gleboki-oddech-swiadome-oddychanie/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *